2012. december 18., kedd

Világhírű lett a 2-es villamos

Világhírű lett a 2-es villamos

Forrás: richpoi.com
A Duna-parti 2-es villamos bekerült a világ tíz legszebb villamosvonala közé a National Geographic Életre szóló utazások című könyvében megjelent tízes listán - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.
A közlemény szerint a könyvben a 2-es villamos vonalát hetedikként említik, megelőzve a lisszaboni 28-as, az amszterdami 2-es, és a berlini 68-as villamos vonalát is. A lista egyébként impozáns, a tizedik helyén a lisszaboni 28-as áll, amelynek régi, hangulatos járművei szűk sikátorokon, utcácskákon kanyarognak piacok, éttermek, templomok mellett. A kilencedik helyezett, az amszterdami 2-es elhalad a királyi palotánál, a virágpiacnál, a nemzeti múzeumként emlegetett Rijksmúzeumnál, a Van Gogh Múzeumnál és a Vondelparknál, amely a holland főváros egyik legnépszerűbb parkja, tehát gyakorlatilag a holland város minden nevezetességénél.

A pesti rakparton közlekedő villamosról a Gellért-hegy, a Budai vár és Parlament mellett a Duna szinte összes fővárosi hídja látható. Van, aki csak ezért ül fel rá, de sokszor választják a turisták is. Az idegenvezetők pedig rendszeresen szerveznek túrát - ahogy ők hívják - a panorámavillamossal.

19547_2-es-villamos1.jpg

A BKK közleményében emlékeztet: a második világháború után létrejött vonal a pesti felső rakparton halad a Jászai Mari térről indulva s a Kossuth tér vonalában ér ki a Duna-partra, majd a Lánchíd alatt átbújva jut el a Duna-korzóra. Ezen a vonalon mindig egyedülálló látvány tárul az utazó szeme elé, hisz közvetlen közelről csodálhatja meg a magyar Parlament épületét, a Duna-korzót és a pesti szállodasort, valamint a budai panorámát, a Halász-bástyával, a Mátyás templommal és a Budai Várral.
A vonal szépségét National Geographic ismeretterjesztő csatorna is felfedezte. A 2-es villamos a 7. a világ legszebb villamosainak listáján. A magyar vonal az első európai, ami felkerült a top 10-es listára. A 2-es villamos olyan vonalakat előzött meg mint például a lisszaboni sikátorokban kanyargó 28-as villamos, vagy az ameszterdami 2-es, ami szinte az összes nevezetesség mellett elhalad a holland városban.

19547_2-es-villamos5.jpg
A 2-es villamos nem csupán turistalátványosság, hanem hosszú évtizedek óta a főváros mindennapjainak szerves része. "Különös büszkeséggel és örömmel tölt el bennünket ez az előkelő helyezés, amelynek még nagyobb rangot ad az, hogy ebben az évben ünnepeljük a budapesti villamos- és HÉV-közlekedés 125. évfordulóját" - áll a BK közleményében.
A berlini 68-as tipikus külvárosi hangulatú vonal a német fővárosban, és a nyolcadik helyet kapta a listán a budapesti 2-es után. Hatodik a melbourne-i 96-os villamos, ötödik pedig a hongkongi villamos lett. A negyedik helyre sorolták a San Francisco utcáin zötyögő tuját, harmadik, ezzel dobogós a New Orleans-i, második pedig az egyik Seattle-i vonal. A lista élén a torontói 501-es vonal végzett, ami jelenleg Észak-Amerika leghosszabb villamosvonala.

19547_2-es-villamos7.jpg
A 2-es villamos története

A Duna parti 2-es villamos nem sokkal a második világháború után jött létre, eredetileg a Dimitrov tér (ma Fővám tér) és a Jászai Mari tér közt közlekedett. Egy évvel később már a Boráros tér volt a déli végállomása, majd 1973 őszére elérte mai formáját. Ekkor indult el betétjárata, a 2A villamos is, amely a Jászai Mari tér és a Boráros tér között, csak tanítási napokon, a reggeli csúcsidőben közlekedik. A második világháború előtt a 2-es villamos a Keleti pályaudvar és a Dózsa György úti aluljáró között közlekedett a belvároson keresztül.  A szakértő szerint építésekor nem volt szempont a kilátás, mindez csak szerencsés egybeesés.

2007 júniusától 2009 októberéig a 4-es metró Fővám téri állomásának építése (melynek részeként a villamos megállójaként szolgáló aluljárót is átalakították) miatt a 2-es villamos két szakaszon, a Közvágóhíd és a Czuczor utca, valamint a Jászai Mari tér és a Havas utca között közlekedett. A két ideiglenes végállomás közötti utasforgalmat a Boráros tér és a Március 15. tér között közlekedő villamospótló busz szolgálta ki. 2009 októberétől a vonal ismét teljes hosszán üzemel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése