Az általunk látott,
annyira őrültnek tűnő világ a nem működő hiedelmek eredménye. Hogy másként
érezhessük a világot, meg kell változtatnunk
hiedelmeinket.
Hogy másként érezhessük a világot,
meg kell változtatnunk hiedelmeinket: hagynunk kell, hogy a múlt tovaszálljon,
jobban kell figyelnünk a jelenre, és el kell oszlatnunk a bennünk lévő félelmet.
Sok út vezet a belső átalakuláshoz és a lelki békéhez. Ezzel a néhány
gondolattal bevezetést kívánunk nyújtani azok számára, akik személyi
átalakuláson akarnak átmenni, hogy életüket ne a kapni vágyás és a félelem
jellemezze, hanem az adni akarás és a szeretet.
A boldogtalanságnak egyetlen oka van, a fejünkben
lévő alaptalan elképzelések, melyek annyira elterjedtek és mindenki által
elfogadottak, hogy eszünkbe sem jut megkérdőjelezni őket. Nézzünk körül
találunk-e legalább egy igazán boldog embert -aki nem fél, mentes a
bizonytalanságtól, feszültségektől, az idegeskedésektől, nem rágódik a múlton. A
boldogtalanságnak az is az oka, hogy arra figyelünk, ami nincs, ahelyett, hogy
arra összpontosítanánk, amink éppen most van. Ami boldoggá vagy boldogtalanná
tesz minket, az nem a világ és a körülöttünk lévő emberek, hanem a saját
gondolataink. Az a nézet, hogy majd boldogok leszünk, ha minden
vágyunk teljesül sajnos tévedés. Valójában éppen ezek a vágyak és ragaszkodások
tesznek minket feszültté, csalódottá, idegessé, bizonytalanná, és ezek telítenek
el félelemmel is. A vágyak teljesülése a legjobb esetben is csak a gyönyör és
izgatottság pillanatait kínálja. Ne tévesszük ezt össze a
boldogsággal.
Mi tehát a boldogság?
A boldogságot leírni nagyon nehéz, de talán
közelíteni megkísérelhetjük. A boldogság a belső harmónia és a lelki béke
elérése. A boldogság egyik alap pillére hogy félelem nélkül éljünk. Engedjük el
a ragaszkodásainkat, fogadjuk el a környezetünket, embertársainkat s magunkat
is. Engedjük el a múltat és a jövőt, a jelen pillanatát
éljük meg teljes valóságában. Ha megértjük boldogtalanságunkat - az el fog,
tűnni - ami keletkezik az a boldogság állapota. Ha megértjük büszkeségünket - az
el fog múlni - helyében ott lesz az alázatosság. Ha megértjük félelmeinket -azok
elolvadnak - ami keletkezik az a szeretet. Ha megértjük ragaszkodásainkat -azok
megszűnnek -s a következmény a szabadság.Amit észlelünk, az valójában a világnak hívott
vászonra kivetített lelki állapotunk. Ha adunk tulajdonképpen kapunk, ez a
szeretet törvénye. A mások iránt érzett ellenséges gondolataink tulajdonképpen
saját magunk ellen irányulnak.
1.1. A
félelem:
Nézzük meg a következő listát - fejfájás, hátfájás,
nyakfájás, idegesség, pattanásig feszült lelkiállapot, álmatlanság, gyakori
félelem érzet, boldogtalanság. Itt csak néhány szerepel azon tünetek közül,
amelyek a haragtartó tudat következményei lehetnek. Az időnk legnagyobb részét a
múlton való rágódással és a jövő miatti aggódással töltjük, a félelem ártalmas
körforgása, pedig kevés teret enged a jelenben a szeretet és az öröm
számára. Mit akarunk, konfliktust vagy békét? A világot nem
tudjuk megváltoztatni, azt viszont igen, hogyan látjuk a világot, a többi embert
és magunkat. Két érzelem létezik: a szeretet és a félelem. Amit tapasztalunk az
a kivetített lelki állapotunk, ha ez jó, akkor szeretet, béke van bennünk, ha
viszont tele vagyunk félelemmel, aggodalommal ezt a lelki állapotot tükrözzük a
körülöttünk lévő világra, és ez lesz tapasztalati valóságunk. Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy más emberek
cselekedetei, vagy olyan körülmények és események miatt háborog a lelkünk,
melyeket úgy tűnik nem tudunk befolyásolni. A feldúltságot megélhetjük düh,
féltékenység, sértettség, vagy lehangoltság formájában, valójában mindezek az
érzések a félelem egy fajtáját jelentik. Attól kezdve, hogy felismerjük, hogy
mindig választhatunk, a félelem vagy a szeretet vezéreljen minket, ha szeretetet
választjuk, többé nincs ok zaklatottságunkra. A tudatunk olyan mint egy filmvetítő gép. A
múltbéli emlékeink jelentik a képeket, amelyeket a vászonra vetítünk. Ez a
vászon, pedig sokszor az az ember, akivel éppen beszélünk. Ha a tudatunkban
pergő film bűntudatról, vagy haragról szól, ezeket az érzéseket kivetítjük a
jelen helyzetre. Ezért találjuk úgy hogy a másik megpróbál bűntudatot ébreszteni
bennünk, így az illető - látszólag - megérdemli haragunkat.
1.2. A
megbocsátás:
Megtanulhatunk félelmeinktől megszabadulni a
megbocsátás által úgy, hogy mindenkit -így magunkat is - vétlennek látunk. A
megbocsátást nem abban az értelemben kell értelmeznünk, hogy eltűrjük egy másik
ember nekünk nem tetsző viselkedését, hanem abban, hogy helyesbítjük azt a
bennünk kialakult téves elképzelést, miszerint az illető ártott
nekünk. Aki nem bocsát meg annak lelkét félelem uralja. Az
ilyen ember biztos abban, hogy dühe indokolt, elitélő véleménye pedig helytálló.
Aki nem bocsát meg embertársainak, ugyanolyannak látja a múltat és a jövőt, és
ellenáll a változásnak. Nem akarja, hogy a jövő eltérjen a múlttól, önmagát
ártatlannak véli, a többieket pedig bűnösnek. A konfliktus élteti és az, ha
igaza van. A boldogság egyik forrása a megbocsátás. Bárki megtanulhatja a megbocsátást, függetlenül
attól, hogy hány éves, jelenleg milyen világnézettel rendelkezik, miket
tapasztalt meg a múltban, vagy hogyan bánt eddig a körülötte élőkkel. A
megbocsátás a lehető legnagyobb erejű orvosság. Ha nem bocsátunk meg a szenvedés
mellett döntünk. A szeretet és a lélek szempontjából a megbocsátás
azt a szándékot jelenti, hogy meg akarunk szabadulni a fájdalmas múlttól, a
választást, hogy nem találunk többé értéket a gyűlöletben és haragban. Meg
akarunk szabadulni a vágytól, hogy fájdalmat okozzunk másoknak és magunknak,
valamilyen múltban történt dolgok miatt. A szándékot jelenti, hogy nyitott
szemmel törekszünk meglátni másokban a fényt ahelyett, hogy ítélkeznénk, vagy
elutasítanánk őket. Mi a hatásosabb gyógyszer azoknak a kezelésére,
amelyek az előbbi tüneteket okozzák? A megbocsátás. Ha megbocsátunk másoknak,
azzal közelebb jutunk ahhoz, hogy önmagunknak is megbocsássunk. A megbocsátással
az immunrendszerünk erősebbé válik. Nehéz megbocsátani, ha Énünk /a rosszabbik Énünk/
tanácsát fogadjuk meg, amely azt mondja, akkor cselekszünk helyesen, ha
megbüntetjük az illetőt, aki fájdalmat okozott nekünk, és megtagadjuk tőle
szeretetünket. Nehéz megbocsátani, mert makacs Énünk van, amely arról próbál
meggyőzni, hogy a gyűlölet jobb és biztonságosabb a számunkra, mint a szeretet.
Nagyon fontos, hogy ne tegyük Énünket az ellenségünké, de ne is hallgassunk rá.
Vagy teljesen megbocsátunk, vagy nem beszélhetünk megbocsátásról. Meggyőződésem szerint csak akkor lehetünk igazán
boldogok, és elégedettek, ha megértjük annak fontosságát, hogy megbocsátással és
szeretettel fordulunk önmagunk és mások felé. Nagyon fontos, hogy a
megbocsátás mindennapi gyakorlattá váljék.
1.3. A
ragaszkodás:
Agyunk folyton boldogtalanságot kreál. Ha jól
figyelünk, rájövünk, hogy mi okozza még a boldogtalanságot? Ez pedig, nem más,
mint a túlzott ragaszkodás. A ragaszkodás nem valami tény. Csak elképzelés,
fantázia, amely a programozás által került oda. Érzelmi kapcsolódás vagy
kötődés, amit az a hiedelem okoz, hogy bizonyos dolgok vagy személyek nélkül nem
lehetünk boldogok. A ragaszkodásnak az a tragédiája, hogy ha nem sikerül a
tárgyát megszerezni, akkor boldogtalanságot okoz. De, ha sikerül megszerezni, akkor sem boldogít -
csupán gyönyört szerez, amit azonnal a kimerültség követ, és természetesen
állandósul vele az aggodalom, hogy elveszíthetjük ragaszkodásunk tárgyát.
Próbáljuk meg elfogadni azt a tényt, hogy ragaszkodásuk tárgya nélkül is
lehetünk boldogok. Eszünkbe ötlött-e már, hogy megtarthatjuk az összes
ragaszkodásunkat, anélkül, hogy feladnánk őket, anélkül, hogy egyről is
lemondanánk, s nem ragaszkodva nem kötődve hozzájuk még jobban is örülhessünk
nekik, hisz akkor békések vagyunk, és nem fenyegeti semmi sem az örömünket? Ha
megtanuljuk, élvezni ezer virág illatát, akkor nem fogunk egyhez ragaszkodni, és
nem fogunk szenvedni attól, ha azt az egyet nem kapjuk meg. A ragaszkodásunktól ne megtagadással vagy
erőltetett lemondással váljunk meg, mert amiről fogcsikorgatva mondunk le, ahhoz
örökké ragaszkodunk, hanem azáltal, hogy látjuk bennük a rémálmot, s ezáltal
elveszítik hatalmukat felettünk, nem tudnak többé megsebezni és félelmet okozni,
majd ezek után megtapasztalhatjuk a lelki békét a boldogságot.
1.4. Az elengedés:
Ha
egyetlen valóságunk a szeretet: a félelemtől való megszabadulással, a félelem
elengedésével érhetjük el a lelki békét, amely egészséghez és belső teljességhez
vezet. A belső béke megteremtéséhez feltétlenül szükséges a megbocsátás, amely a
múlt elhagyását jelenti.
1.5. Az elvárások:
Ha
elvárások és feltételek nélkül adunk /szeretet is/ azon nyomban rátalálunk a
belső békére. Abban a percben azt is megértjük, hogy mindent, amit adunk azt mi
magunk kapjuk. Nem bírálni másokat ez is egy lehetséges útja a félelem
leküzdésének. Ha megtanulunk lemondani a másik feletti ítélkezésről, ha képesek
vagyunk teljesen elfogadni embertársainkat, és nem akarjuk őket megváltoztatni,
akkor eljutunk önmagunk elfogadásához is. Minden ami - látszólag - megesik velünk, úgy
történik, ahogyan elvárjuk. A kommunikációs problémáink nagy része abból fakad,
hogy mindenféle előírásaink vannak a másik viselkedését illetően. Meg kell
szüntetnünk ezeket az előírásokat, és végre boldogok lehetünk.
1.6. A jelenben
élni:
Ha csak a jelen pillanata jár az eszünkben, lelkünkben
béke költözik. Akkor mondhatjuk, hogy eltökélt szándékunk másképpen látni a
dolgokat, ha csakugyan hajlandók vagyunk megszabadulni a múlttól és a jövőtől, s
így a jelent olyannak éljük meg amilyen valójában. Az életünk bármely valós
elemét csak most a jelenben tapasztalhatjuk meg. Ahhoz, hogy a szívünk és a
tudatunk készen álljon a megbocsátásra, le kell győznünk magunkban azt a
hiedelmet, hogy a múlt elkerülhetetlenül megismétlődik a
jövőben. Gondolataink és nézeteink határozzák meg, milyenek
látjuk az életet. A megbocsátás célja, hogy megszabadítson minket a múlttól,
hogy megszabaduljunk megbántottságunktól és gyűlölködésünktől. Nem veszélyt hoz
ránk a megbocsátás, hanem lehetővé teszi a jelen teljesebb megélését. A
harmonikus jelen pedig cserében elősegíti, hogy nyugodt tekintettel nézzünk a
jövőnk felé.
1.7. A
feltételek: Másoknak nem kell megváltozniuk ahhoz, hogy nekünk
lelki békében legyen részünk. Mi vagyunk a felelősek saját boldogságunkért.
Kétségtelenül harmonikusabbak lesznek kapcsolataink, ha nem akarjuk mindenkinek
megszabni, hogyan éljen, hanem inkább a szeretetet és a megbocsátást
gyakoroljuk.
1.8. Az elfogadás: A lelki béke másik feltétele, hogy ne akarjunk
senkit sem megváltoztatni, hanem egyszerűen fogadjuk el olyannak, amilyen.
Amennyiben igazán elfogadunk valakit, nem követelünk vagy várunk el az illetőtől
semmit. Vegyünk egy példát: a rózsának birtokában van egy ajándék, ami nekünk
nincs, tökéletesen megelégedett önmagával.
2.Lehetőségek a lelki
gyakorlatokra: - Autógén tréning - Agykontroll - Coue fél
módszer E lehetőségek közül valamelyiket érdemes
elsajátítani, és a mindennapi életbe beilleszteni és gyakorolni,
gyakorolni.
3. Kérdezni a
problémára: Ha van egy nagy problémánk, tragédiánk ismerjük
fel, hogy nem segít, ha azt kérdezzük miért következett be ez az esemény, miért
pont én. Erre a kérdésre a válasz talán örök rejtély marad. Hogy felépüljünk,
azt kell kérdeznünk: mit tanulhatok ebből a helyzetből? Mit tehetek a
továbblépés érdekében? Mit tanultam a történtekből, ami segítségemre lehet a
jövőben? - Mi okozza? - Mi hozta létre? - Mit kell tennem? - Mit
üzen ?
4. Gyakorolni, gyakorolni. Mikor,
mennyit ? Lehetőleg naponta 10-15 percet. Itt is érvényes az
alap szabály a fokozatosság. Ne számítsunk azonnali sikerre. A régi szokásokat
elhagyni csak folyamatos és kitartó gyakorlással lehet.
5. Összegezve:
Ha tudatában vagyunk annak, hogy gondolataink
teremetik meg a világot, megtudjuk változtatni azt. Átalakíthatjuk tehát a belső
világunkat úgy, hogy módosítjuk az azzal kapcsolatos gondolatainkat.
Gondolatainkat megváltoztatva valójában az okot változtatjuk meg. Így az
általunk érzett világ, vagy is az okozat már magától módosul. A támadás, amit kívülről jövőnek érzékelünk,
valójában saját tudatunk szüleménye. Ha ezt fölismerjük, ráébredünk, hogy a
támadással kapcsolatos gondolatainkkal igazából saját magunkat sebezzük meg.
Ekkor dönthetünk úgy, hogy a támadásra vonatkozó gondolatainkat szeretettel
helyettesíthetjük, így nem ártunk tovább magunknak. A lelki nyugalom belső ügy
és csak akkor láthatjuk békésnek a környezetünket, ha belsőnkben is béke
honol.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése