2012. június 5., kedd

Tesóméknál a Lindt csoki hazájában: 1.-2. nap

Kissé lemaradva, de törve nem :-) megírom, milyen jó volt tesóméknál kint a Lindt hazájában :-))

Retro, máj 30-tól megszűnt Ferihegy 1.
Április 26-án érkeztünk Genfbe Hugimmal :-), már nagyon várta, élete első svájci útja.
Robi már kint várt kocsival a reptéren és bereppentett minket Lausanneba, ahol már Gabi várt minket. Nagyon örültünk egymásnak, kicsit beszélgettünk és hamarosan Gabi isteni vacsit rittyentett nekünk: eredeti, tipikus svájci sajt fondű vacsi volt, mellé borral és szuper panorámával a genfi tóra a teraszról.

A lányok: Gabi, az idegenvezető és Hugim :-)
Másnap első programunk az volt, hogy hármasban megnéztük Lausanne belvárosát - Gabival, Adrikámmal és saját magammal :-) Sajnos Robit utsó pillanatban berendelték melózni, pedig szabit vett ki. Gabi nagyon jó idegenvezető volt - bár így belegondolva nem is voltunk mi idegenek :-), szóval tényleg megmutatott egy csomó szép épületet, parkot nekünk. Lausanne igazán szép város, kb 130 ezer lakossal, 60 km-re fekszik a genfi reptértől a Genfi tó partján. Régen itt Lousanna néven a rómaiak építettek katonai települést. 1803-ban lett Vaud kanton székhelye. A genfi tó egyébként 330 méter mély, de Genfnél csak 97 méter. Fürdőzésre, szörfözésre kiválóan alkalmas. A kékvizű tavat számos gleccser és a Rhone folyó táplálja.

Utunk a Palais de Ruminével kezdődött, amely egy a XIX. században, firenzei reneszánsz stílusban épült grandiózus épület. Jelenleg a kantoni, a Lausanne-i egyetemi könyvtár és 3 múzeum ( kantoni Szépművészeti múzeum, Numizmatikai múzeum, Régészeti és történelmi múzeum ) működik benne. Ezután a Place de la Paludra mentünk, ahol megnéztük az órajátékot is. Innen a Rue de Bourg sétálóutcán császkáltunk. Ezután felmentünk a katedrálishoz és be is mentünk, mert nyitva volt - csodásan kidolgozott belső remek üvegablakokkal, faragványokkal.

Jó idő volt, nem volt panasz, igazi városnéző idő, szépen sütött a nap. A Parc Mon Reposba érve nagyott nevettem amikor megláttam a külön elkerített homokos területet a kutyáknak, ahol szépen könnyíthetnek magukon - ez neeem semmmi, itt Svájcban még a kutyák is precizek :-))

Kutya wc a Mon Repos parkban
Kora délután hívott minkett Robi, hogy befejezte a melót és vár minket az állomásnál. Útközben az állomás felé valahol láttam egy csodás műanyag cekkert potom 2600 CHF-ért egy Louis Vuitton kirakatban - ne hát ezt sajnálom, hogy nem fotóztam le.... :-))

Robi már közben telón lefoglalta a borkóstolást, szóval a kocsihoz érve, már indultunk is, mert épphogy félóránk volt odaérni Eppessesbe.

Az út csodás volt, kis kanyargós, panoráma utakon értük el a települést.

Epesses kisváros 464 méter magasan fekszik, 10 km-re Lausannetól. Itt is már római kori utakat és érméket találtak, első említése 1453-ból származik. A bor fesztivál alig pár nappal később volt, május 5-én, de minket ez nem zavart.

Nem ám, mivel csináltunk magunknak mini borfesztet :-) nagyon finom borokat kóstoltunk Marcel Corboz bácsinál, ai mintha a rokonunk lett volna olyan szeretettel kínálta borait, melyekhez sós ropogtatnivalót is felszolgált. Nem is fogadott el pénzt a kóstólért. Az élményt továbbnyújtsuk, vettünk is pár üveggel a boraiból.

Borozás után egy kis egészségügyi séta következett a faluban sok sok fotószünettel :-)

Chillon vár volt a következő megálló, melyet kivülről megnéztünk, pihentünk egyet a tóparton. A vár a tóban lévő sziklapadra épült, Albert Neaf régész XIX. századi ásatásainak leletei bizonyították be, hogy ide már a bronzkorban is építkeztek. Európa egyik legjobban karbantartott középkori vára, a 13. században épült Montreuxtól délre. Nem a hegyek magasában, hanem szinte a víz felszínére telepedve, a tó partján áll.  Egykor ellenőrző szerepe volt, aztán a Savoyai grófok nyári rezidenciája, majd börtön, ma már múzeum.  Ihlető erejéről Jean-Jacques Rousseau, Victor Hugo, Lord Byron, Delacroix, Courbet művei vallanak. A vár szűk folyosói és átjárói igazán félelmetesek. Szobái és termei hatalmasak, de a kálvinistákhoz illően puritánok és dísztelenek, a legérdekesebb a vár alatti gótikus pince és börtönrendszer.

Ezután irány a szépséges és szerintem kissé Monacora hasonlító Montreux-i gyönyörú parti sétánya, melyet bátran nevezhetünk a helyi riviérának is. Monreuxban van a hires jazzfesztivál júliusban és szeptemberben pedig Freddie Mercury emlék koncertet tartanak. 1978-ban a Queen együttes megvásárolt egy helyi stúdiot, ahol sok albumot vettek fel.

A sétány a csodás tóparton van, rengeteg parkkal és virággal igazi látványosság. Akinek ínyére van, itt is ellakhat például a fenti Grand hotel Suisse luxusszállodában. A kiadós nap után Somék kecójára mentünk és újra egy nagyon szuper vacsit fogyaszthattunk el Gabi jóvóltából. A menü maeste krumpli gratin (vékonyra gyalult krumpli sóval, borssal, tejszínnel, reszelt sajttal sütőben sütve) és grillezett husi volt, melyhez csúszott a bor és a fiúknak a sör is :-))