Átadták a bringasávot az Andrássyn
Az ígért ütemterv szerint elkészült az Andrássy út
új forgalmi rendje, melyet a kedden adott át a forgalomnak Tarlós István
főpolgármester és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója.
A kerékpárral közlekedők és az autósok számára egyaránt biztonságosabb új
forgalmi rendet, a kerékpársáv és a parkolósáv megcserélését a BKK vezetője a
tavalyi Autómentes Napon ígérte meg, kivitelezése egy hónap alatt zajlott le az
Andrássy út Oktogon és Bajcsy-Zsilinszky út közötti szakaszán.
Régi adóssága volt a Fővárosnak az Andrássy úti
áldatlan állapotok megszüntetése, hiszen a kerékpársáv korábbi kialakítását sok
jogos kritika érte mind az autósok, mind a kerékpárosok részéről. A parkoló
autók „mögé” eldugott kerékpársávon közlekedőkre sem a jobbra kanyarodó autók,
sem a kocsikból kiszálló utasok, sem a gyalogosok nem számítottak. Mindez sok
konfliktust és balesetveszélyes helyzetet okozott. Több csomópontban a
kerékpárosok nagyon rövid zöld jelzést kaptak, sőt, az Oktogonnál egy igen
kényelmetlen megoldással külön jelzőgombbal kellett áthaladást kérniük, ezek
pedig igencsak nehezítették a kerékpárral való közlekedést az Andrássy
úton.
Az új forgalmi rend célja az volt, hogy a jobbra
kanyarodó autók és biciklisek többé ne veszélyeztessék egymást, a kerékpáros
közlekedést ne akadályozzák parkoló vagy rakodó autók, ne kerüljön rendszeresen
kuka a kerékpársávra, és a parkoló autókból kiszállók is nagyobb biztonságban
legyenek. A kerékpársáv és a parkolósáv közé egy ajtónyitásnyi szélességű
biztonsági sáv került, hogy a váratlanul kinyíló ajtók ne okozzanak többé
balesetet. Az önálló jobbra kanyarodó sávval ellátott kereszteződésekben a
kerékpársáv a jobbra kanyarodó és az egyenes forgalmi sáv közé került, így a
jobbra kanyarodó autók először a besorolási szabályok szerint keresztezik a
kerékpársávot, és csak utána kanyarodnak jobbra.
Leglátványosabb eleme a felújításnak, hogy a
kerékpársávot az aszfalttal megegyező érdességű, tehát a bicikliket nem rázó
piros színű bevonattal is kiemeltük és erre kerültek rá a sárga, tartós
burkolati jelek. A kerékpársáv ilyen hangsúlyos kiemelése a forgalombiztonságot
szolgálja, számos európai példa alapján, alkalmazását a BKK más helyszíneken is
tervezi. A megcserélt sávok a teljes szakaszon új aszfaltburkolatot
kaptak.
Júniusban az Andrássy úti kerékpársáv projekt első
ütemének utolsó lépéseként a Nagymező utcánál két irányban kerékpáros számláló
berendezést telepítünk, melynek segítségével nyomon követhető lesz ezen fontos
fővárosi útszakasz kerékpáros forgalmának alakulása.
A Fővárosi Önkormányzat és a BKK folytatja a
megkezdett munkát: a város nehéz anyagi helyzete ellenére, elsősorban uniós
források segítségével a kerékpározást és a forgalombiztonságot szolgáló
fejlesztésekre többet költünk 2011 és 2014 között, mint korábban bármely hasonló
időszakban költött a Főváros. A belsőbb városrészekben megvalósul 2013-ban a
bubi, a közösségi kerékpáros-rendszer, melyet a belvárosban további forgalmi
rend módosítások követnek majd. A program részeként az Andrássy út külső
szakaszán is átalakul majd a forgalmi rend, a kerékpárosok az Oktogon és a Hősök
tere között a ma járdán kijelölt kerékpárútnak köszönhető gyalogosok közötti
szlalomozás helyett az átalakításra váró szervízúton közlekedhetnek
majd.
Forrás-szöveg: www.turizmusonline.hu
Kép forrás: www.metropol.hu és www.kivi.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése